V KONFERENCJA NAUKOWA
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
INTERNET - GRANICE JAWNOŚCI
WARSZAWA 22 MAJA 2013
ORGANIZATORZY:
UNIWERSYTET KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO W WARSZAWIE
NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY
MINISTERSTWO ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
GENERALNY INSPEKTOR OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ
NAUKOWE CENTRUM PRAWNO – INFORMATYCZNE
Miejsce obrad
Centrum Edukacji i Badań Interdyscyplinarnych UKSW, Auditorium Maximum
Aula Roberta Schumana - Warszawa, ul. Wóycickiego 1/3.
Ramowy Program Obrad (22 VI środa)
9 15 – 9 30 Uroczyste otwarcie obrad plenarnych
9 30 – 10 30 Sesja 1 Granice jawności z perspektywy filozofii i teorii prawa
Moderacja: dr W. R. Wiewiórowski, Uniwersytet Gdański
10 30 – 10 45 Przerwa kawowa
10 45 – 11 45 Sesja 2 Granice jawności z perspektywy prawa publicznego
Moderacja: prof. M. Jaśkowska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
11 45 – 12 00 Przerwa kawowa
12 00 – 13 00 Sesja 3 Granice jawności z perspektywy prawa prywatnego
Moderacja: prof. J. Gołaczyński,Uniwersytet Wrocławski
13 00 – 13 15 Przerwa kawowa
13 15 – 14 -15 Sesja 4 Granice jawności z perspektywy nauk ścisłych i technicznych
Moderacja: prof. Marek Niezgódka, Uniwersytet Warszawski
14 15 – 15 00 Obiad
15 00 – 17 00 Obrady w 4. sekcjach tematycznych: wystąpienia i dyskusja
[obrady prowadzone przez moderatorów sesji plenarnych]
Osoby zainteresowane uczestnictwem w konferencji prosimy o wypełnienie
Koszt udziału w konferencji wynosi 200 zł.
Opłatę należy wpłacić do 21 maja 2013 r. na konto:
PKO BP O/20 Warszawa, Nr 74 1020 1026 0000 1802 0183 8424
Naukowe Centrum Prawno- Informatyczne
Ul. Kazimierza Wóycickiego 1/3 lok.17, 01-938 Warszawa
Z dopiskiem: konferencja Bezpieczeństwo w Internecie
Dodatkowe informacje można uzyskać pisząc na adres : k.czaplicki@uksw.edu.pl lub telefonując pod numer 506 433 746
Komitet organizacyjny:
Prof. UKSW dr hab. Grażyna Szpor – Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego
Mgr Kamil Czaplicki- Sekretarz Komitetu Organizacyjnego
RADA NAUKOWO-PROGRAMOWA:
Prof. Andrzej Adamski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika; prof. Jerzy Cytowski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego; prof. Paweł Fajgielski, Katolicki Uniwersytet Lubelski; prof. Jacek Gołaczyński, Uniwersytet Wrocławski; prof. Jerzy Gołuchowski, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach; prof. Teresa Górzyńska, Instytut Państwa i Prawa Polskiej Akademii Nauk; prof. Małgorzata Jaśkowska, UKSW, Naczelny Sąd Administracyjny; prof. Czesław Martysz, Uniwersytet Śląski, Kolegium Najwyższej Izby Kontroli; prof. Aleksandra Monarcha-Matlak, Uniwersytet Szczeciński; prof. Marek Niezgódka, Uniwersytet Warszawski; prof. Bolesław Szafrański, Wojskowa Akademia Techniczna; prof. Grażyna Szpor, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego; dr Wojciech Wiewiórowski, Uniwersytet Gdański.
OPIS KONFERENCJI
Przemiany społeczne, rozwój technologiczny i coraz szersza komercjalizacja przetwarzania informacji sektora publicznego, utrudniają godzenie wymogów transparentności działania władz publicznych z ochroną informacji w interesie publicznym oraz w interesach grupowych i indywidualnych.
Regulacja dostępu do informacji i jego ograniczeń obejmuje setki aktów prawnych. Poszczególne, niewystarczająco ze sobą powiązane przepisy oceniane są krytycznie przez polskie i unijne władze, naukowców, przedsiębiorców, organizacje pozarządowe, media i obywateli. Równocześnie kolejne projekty nowych aktów i nowelizacji aktów obowiązujących są krytykowane przez ekspertów i kwestionowane jako niekonstytucyjne. Powoduje to napięcia społeczne i zmniejszanie zaufania do władz publicznych.
Uwzględnienia wymagają uwarunkowania wynikające z cyfryzacji zasobów informacyjnych i komunikacji elektronicznej. Technologie informacyjne umożliwiają zarówno przedsiębiorcom, jak i organom publicznym przetwarzanie danych dla swoich potrzeb na niespotykaną dotąd skalę, a osoby fizycznie coraz szerzej udostępniają informacje osobowe publicznie i globalnie, nie zdając sobie w pełni sprawy, jakie z tym wiążą się ryzyka. W szczególności ograniczona jest skuteczność dotychczasowych przepisów w przezwyciężaniu zagrożeń związanych z „przetwarzaniem w chmurze”, rozwojem geoinformatyki i stosowaniem urządzeń do geolokalizacji, poszerzaniem metod monitoringu.
Prawne i pozaprawne problemy związane z jawnością oraz informacją chronioną przed nieuprawnionym ujawnieniem powinny być diagnozowane z uwzględnieniem nie tylko skali europejskiej, ale i globalnej, w szczególności rosnącej roli globalnych korporacji w transgranicznym przetwarzaniu danych, w tym roli prywatnoprawnych metod regulacji jawności, m.in. umów, kodeksów etycznych czy „kodeksów dobrych praktyk” na rynku komunikacji elektronicznej.
Jawność i jej ograniczenia wymagają także rozpatrzenia w kontekście przetwarzania przez organy administracji i wymiaru sprawiedliwości coraz większej ilości danych cyfrowych w Internecie oraz rozwoju technicznej interoperacyjności e-rejestrów publicznych. Rysuje się potrzeba sprecyzowania i ewentualnie redefinicji granic jawności informacji publicznej.
Istotne dla wyznaczania zakresu regulacji prawnej są techniczne i technologiczne możliwości ograniczeń jawności, zmieniające się ze względu na globalizację i rozwój nowych rozwiązań w zakresie ułatwiania i blokowania dostępu do informacji.